ξύλα πέτρες και τσαλιά καμμένα, ήτοι σκίτσα, σκέψεις και σχόλια του Νικόλα

12 Οκτ 2012

Black Metal, παγανισμός και φασισμός

Μπλακ Μέταλ, παγανισμός και φασισμός
Η παραθρησκεία ως όπιο του μεσοαστού

Από το αφιέρωμα στη Χρυσή Αυγή του περιοδικού Άρδην που κυκλοφορεί


Σε μια κοινωνία που έχει χάσει κάθε συλλογική αναφορά, η θρησκεία μετατρέπεται, από κοινό βίωμα της κοινότητας, σε ατομικό χόμπι και εναλλακτική ψυχοθεραπεία. Στα πλαίσια της «αμερικανοποίησης» της ελληνικής κοινωνίας ξεπήδησαν και τα διάφορα ξενόφερτα φρούτα του εσωτερισμού και του παγανισμού. O αχταρμάς χριστιανικών, αρχαιοελληνικών και παγανιστικών αναφορών, που συναντάμε στα περιοδικά και τις ιστοσελίδες της ακροδεξιάς, είναι ενδεικτικός: Ο Χριστός, ο Δίας και ο Πάνας συναντάνε τον Όντιν και τον Εωσφόρο, μπλέκοντας σε κάθε είδους παραθρησκευτική και… παραφιλοσοφική αρλούμπα.



Δεν είναι τυχαία, λοιπόν, και η διάδοση της μπλακ μέταλ μουσικής στον χώρο της Χρυσής Αυγής. Το μουσικό αυτό ιδίωμα, που συνδυάζει στιχουργικά τον παγανισμό με τον σατανισμό και την μισανθρωπία, είναι ιδιαίτερα δημοφιλές πανευρωπαϊκά στους νεοναζιστικούς κύκλους, υπάρχει δε πλειάδα συγκροτημάτων που συνδυάζουν αυτή τη θεματολογία με τον ναζισμό (συγκροτώντας την υποκατηγορία NSBM: National Socialist Black Metal). Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι πέρα από τη Σκανδιναβία που αποτελεί τη γενέτειρα του είδους (όπου και το προσφιλές χόμπι του εμπρησμού εκκλησιών), η χώρα με τη σημαντικότερη παρουσία στον χώρο του Black Metal είναι η Ελλάδα. Βέβαια, τα μεγάλα ονόματα του χώρου (όπως οι Rotting Christ, Necromantia, Thou Art Lord) αρκούνται στιχουργικά στα διάφορα παρακλάδια του αποκρυφισμού, είναι όμως και πολλά άλλα, όπως οι Naer Mataron του γνωστού πια Καιάδα (πρώτος από δεξιά στη φωτογραφία) που συγκροτούν την ελληνική NSBM κοινότητα.


« Για πάνω από μισό εκατομμύριο χρόνια ο Θεός καθόταν και έβλεπε τους ανθρώπους να βγάζουν ο ένας το μάτι του άλλου. Τότε μόνο είχε την περίφημη ιδέα να στείλει τον μπάσταρδο υιό του, τον γαμημένο Ιησού Χριστό. Μα τώρα ο Διάβολος υπερισχύει. [...] Θα αφήσουμε την εκκλησία να σαπίσει σαν το χέρι που έχει γάγγραινα. Και πάνω στους βωμούς θα σφάξουμε τους ηλίθιους και τους κουτσομπόληδες. Το πιο υγιές κομμάτι της νεολαίας θα είναι μαζί μας.» Στίχοι από το τραγούδι Extreme Unction των Naer Mataron, συγκροτήματος του βουλευτή της Χ.Α. Γιώργου Γερμενή, δείγμα της παραφροσύνης που κυριαρχεί σε κάποια εφηβικά δωμάτια...


Ίνδαλμα των νεαρών «παγανιστών» της Χρυσής Αυγής είναι ο Νορβηγός νεοναζί Βαργκ Βικέρνες (Burzum), διάσημος για την δολοφονία, με 23 μαχαιριές, του φίλου του Γιουρόνιμους, καθώς και τη συνήθειά του να... καίει τις ξύλινες μεσαιωνικές εκκλησίες της πατρίδας του (τα αποκαΐδια της εκκλησίας Φάντοφτ, μνημείου του 12ου αιώνα, απαθανάτισε και στο εξώφυλλο ενός δίσκου του...).


«Ήρθατε και σφάξατε τον Όντιν / Ήρθατε και δολοφονήσατε τον Δία / Οι Θεοί μας έγιναν ο Σατανάς σας / Και ο Σατανάς έγινε ο Θεός μας» μας λένε οι Necromantia στο τραγούδι τους Ancient Pride, δείχνοντάς μας την ευκολία (και αφέλεια) με την οποία συγκροτείται αυτό το νιου έιτζ παραθρησκευτικό αμάγαλμα παγανισμού-σατανισμού. Ιδρυτής του συγκροτήματος και «γκουρού» του ελληνικού Black Metal o Γιώργος «Magus Wampyr Daoloth» Ζαχαρόπουλος. Με τον Φινλανδό ομοϊδεάτη του Mika Alienseed (;!) των Impaled Nazarene (=παλουκωμένος Ναζωραίος) γράψανε και το τραγούδι « no P.C.», με το εκπληκτικής σύλληψης ρεφραίν «Πεντάλφες και Σβάστικες». Βέβαια, και εδώ, όπως και στο σύνολο της κουλτούρας της Χρυσής Αυγής, δεν θα βρούμε καμία πρωτοτυπία, όπως και τίποτε που να παραπέμπει στην ελληνική παράδοση και τον ελληνικό πολιτισμό. Τα πάντα, από τη θεματολογία μέχρι το... εξεζητημένο ντύσιμο, είναι αντιγραφές των αντίστοιχων ρευμάτων της Βόρειας Ευρώπης. Εξυπακούεται ότι ο χριστιανισμός, στον οποίο αναφέρονται στους στίχους τους δεν έχει καμία σχέση με την Ορθοδοξία, την οποία αγνοούν, και παραπέμπει στον καθολικισμό και τον προτεσταντισμό. Και πάλι, σκόρπιες περικεφαλαίες και χλαμύδες, αρχαία αγάλματα και κολόνες χρησιμοποιούνται χύδην για να «εξελληνίσουν» τα εισαγόμενα, με τα αναμενόμενα αισθητικά αποτελέσματα (ενίοτε, βέβαια, τα αρχαία αγάλματα μπερδεύονται με τα έργα του  Άρνο Μπρέκερ, «επίσημου» γλύπτη του ναζιστικού καθεστώτος...).


Το μόνο που μένει αναλλοίωτο είναι το μίσος και η μισανθρωπία, διάχυτα σε όλο τον black metal χώρο. Ο συνδυασμός παγανισμού-σατανισμού μπορεί να εκφράσει απόλυτα τις ιδεολογικές (και... ψυχολογικές) διαταραχές των νεοναζί. Γι’ αυτό και τον επέλεξαν ανάμεσα στα διάφορα παραθρησκευτικά καταναλωτικά προϊόντα του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού.


Yστερόγραφο: Ο Καιάδας, τους στίχους του οποίου παραθέσαμε, παραυρέθηκε στα πρόσφατα επεισόδια που έγιναν έξω από το θέατρο Χυτήριο, στην παράσταση Corpus Christi. Λίγο περίεργο να κόπτεται ο ντενεκές αυτός για τα ιερά και τα όσια, δεν νομίζετε; Από την άλλη, προσφέρει στο σύστημα πολύτιμες υπηρεσίες. Την ώρα που ο καπιταλισμός διαλύει κάθε κοινωνική συνοχή και πολιτισμική διαφοροποίηση πάνω στον πλανήτη, τον βολεύει πολύ να εμφανίζει ως μοναδικό αντίπαλό του τον φονταμενταλισμό και τους φασίστες. Έτσι μπορεί να παρουσιάζει το καταστροφικό του έργο ως «πρόοδο», και να ακυρώνει οποιαδήποτε προσπάθεια αντίδρασης. Αλλά και για την εγχώρια ελίτ είναι ωφέλιμη η Χρυσή Αυγή. Μετά τα επεισόδια στο θέατρο, μάθαμε ότι την παράσταση έσπευσαν να στηρίξουν διάφορα εκσυγχρονιστικά σιχάματα -που τώρα εμφανίζονται ως ήρωες και μάρτυρες των... Φώτων- όπως η Ρεπούση (η γνωστή τρόφιμη του Cdrsee), o Τατσόπουλος (ο γνωστός τρόφιμος του Σκάι) και ο ... Μπίστης! 
Σόρυ, δεν θα πάρω

10 σχόλια:

  1. Χερ χαραλάμπης12 Οκτ 2012, 3:05:00 μ.μ.

    Ο Θεός να μας φυλάει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απ'το στόμα σου και στου Βελζεβούλη το αυτί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. αιμα χαζη χρυση ακτη!!!

    ευγε φιλε για τα αθρα σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. χρυσα αυγα φασιστικα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το black metal και παλαιότερα η heavy metal μουσική, ως κάπως ποιο "σκληροί ήχοι" αποτέλεσαν καταφύγιο κάθε λογής ακραίου στοιχείου (παλαιότερα χούλιγκανς, σατανιστών και προσφάτως νεοναζιστών) που ήθελαν και θέλουν να ντύσουν και μουσικά τις ιδεολογικά τους συνοθυλεύματα.
    Από την άλλη δεκάδες συγκροτήματα με "αμφίβολα"ιδεολογικά πιστεύω υπάρχουν και σε άλλα μουσικά ήδη όπως η rock, η punk, η new age κλπ.
    Η γενικευμένη σύνδεση μουσικών ιδιωμάτων με επιλεκτικές ιδεολογίες είναι πολύ παλιά ιστορία και μπορεί κάποιος να βρει πληθώρα παρόμοιων άρθρων.
    Αναρωτιέμε αν τα θρίλερ και όλες αυτές οι μυθικές περιπέτειες του Χόλυγουντ με κάθε λογής απίστευτους ήρωες, θεούς, τέρατα κλπ είναι λιγότερο ή περισσότερο παγανιστικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μια διόρθωση. Οι naer mataron δεν είναι nsbm. Nsbm είναι μια μπάντα με πολιτικό χαρακτήρα. Κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από τους στίχους αλλά και από την καταγωγή των μελλών που κατά καιρούς έχουν περάσει από τους naer. Συγκεκριμένα, ο άνθρωπος βαμμένος μπλε στην φωτογραφία είναι νορβηγοινδικής καταγωγής. Ύπαρχει μπέρδεμα στο να διαχωριστεί ο δημιουργός από το δημιούργημα σε τέτοιες περιπτώσεις. Naer mataron άκουγα από πολύ μικρός και δεν είχα παρατηρήσει κάποια πολιτική αναφορά, αντίθετα με άλλες μπάντες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στο τραγούδι non P.C. (political incorect) το ρεφρέν έχει ως εξής:
    Pentagrams and swastikas
    communists and anarchists
    white, black, yellow, red
    zionists, homosexuals
    ένα μπάχαλο από έννοιες που πολύς κόσμος θεωρεί ως ταμπού και δηλώνει ανοιχτά πολέμιος. Όχι τόσο ο ζαχαρόπουλος όσο ο mika (alienseed, lutinen etc.) θέλει απλά να προκαλεί. Το παράδειγμα είναι κάπως ατυχές και καλό θα είναι να περιέχετε ολόκληρο το απόσπασμα ενός έτσι κι αλλιώς μικρού τραγουδιού. Σε καμία περίπτωση δεν θίγομαι, άλλωστε δεν είμαι κηδεμόνας κανενός, απλά θέλω να αποφευχθεί οποιαδήποτε ομαδοποίηση των οπαδών της συγκεκριμένης μουσικής ως ακροδεξιοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και πολύ καλά κάνεις που διευκρινίζεις ότι όλοι οι Black metalades δεν είναι ακροδεξιοί... Όσο για το μικρό απόσπασμα του non P.C. που παρέλειψε να βάλει ο συντάκτης του άρθρου θα έλεγα οτι αλλάζει τελείως το νόημα των στίχων και είναι ξεκάθαρο ότι ο δημιουργός του άρθρου απλά ήθελε να τους φέρει στα μέτρα του και ότι τους παρέλειψε σκόπιμα...

      Διαγραφή
  8. ναι προφανώς δεν είναι ακροδεξιοί οι μπλακμεταλλάδες, ούτε έχει νόημα να δουμε τι μουσική ακουνε για να πουμε «φταίει η μουσική» έτσι απλά. Όπως δεν έχει νόημα να δουμε τι ομάδα είναι, τι τρώνε και τι πίνουν. Εγώ το βλέπω από άλλη σκοπιά : τετοιου είδους λαιφσταιλ, τετοια μπουμπουκια θα βγαζει. Όχι πάντα, όχι όλοι, απλά δεν νομιζω να μπορεί να προσφερει και τίποτε θετικο.
    Για διευκρινήσεις δες και το σχετικό διάλογό με με τους Simourden και Goa στα σχόλια εδώ:
    http://ardin-rixi.gr/archives/9245

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Στα αρχίδια μας τι νομίζεις... Ο ναζισμός ανέκαθεν προσπαθούσε να εισχωρήσει σε διάφορα μουσικά και καλλιτεχνικά ρεύματα για να γίνεται πιο αρεστός. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αυτό ήταν ευθύνη των συγκεκριμένων μουσικών ιδιωμάτων αλλά της παρασιτικής τάσης της εθνικοσοσιαλιστικής ιδεολογίας.
    Γι'αυτό πούλα τις παπαριές σου περί συσχέτισης μπλακ μέταλ και ναζισμού αλλού, όσα παραδείγματα μπαντών και να μου φέρεις που φλερτάρουν με αυτή την ιδέα εγώ μπορώ να σου φέρω άλλα τόσα που δεν έχουν καμία σχέση και μάλιστα κάποια από αυτά την καυτηριάζουν κιόλας... Απλά απο ότι κατάλαβα βλέποντας λιγάκι το μπλογκ και διαβάζοντας το άρθρο σου, είσαι ένα θρησκευόμενο πρόβατο άνω των 45 που κουβαλάει κάποια απωθημένα, λόγω της πλύσης εγκεφάλου που έχει δεχθεί από την θρησκεία του τόσα χρόνια με οτιδήποτε αντιθρησκευτικό και βρήκες την ευκαιρία μετά την άνοδο της χρυσής αυγής (καιάδας τραγουδιστής των naer mataron, για να καταλαβαίνουν όλοι) να συσχετίσεις το μουσικό είδος που μισείς με την άλλη σου απέχθεια.

    Αλλού η λάσπη σου... Αν δεν μπορείς να κατανοήσεις το μπλακ μέταλ μείνε μακρυά του και μην το πιάνεις στο στόμα σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή